Velkou novinkou na našem trhu s povinným ručením byl před pár lety vstup pojišťovny AXA na náš trh. Největší pojišťovna světa totiž přinesla do ČR pár nezvyklých věcí – jednou z nich je i povinné ručení podle výkonu. Jak asi dobře víte, v České republice je mnohem běžnější počítat sazby povinného ručení podle objemu motoru, ale zdá se, že AXA se svým přístupem má poměrně úspěch.

Povinné ručení podle výkonu se může vyplatit

Pravdou je, že povinné ručení podle výkonu je spravedlivější, než podle objemu motoru. Budeme-li totiž počítat s tím, že čím rychlejší a hlavně dynamičtější vůz, tím větší nebezpečí pojistné události, vyjde nám, že s rostoucím výkonem by měla růst i cena povinného ručení. Právě takovým způsobem postupuje AXA.

Jako protiklad můžeme vidět počítání podle objemu motoru, který ne vždy souvisí s výkonem vozidla a tedy i jeho nebezpečností.

Doplnění: Rychlejší vůz může v mnoha případech znamenat i vyšší bezpečnost, díky snadnějšímu předjíždění a podobně. Nelze však opomíjet ani to, že rychlejší vozy si vybírají především řidiči, kteří s vozidlem zamýšlejí jezdit rychleji, dynamičtěji a zde už je nárůst nebezpečí dost výrazný.

Povinné ručení podle výkonu nejenom od AXA

AXA se dokonce stala i vzorem pro další pojišťovnu – ČSOB pojišťovna od roku 2011 nabízí povinné ručení podle výkonu také, ale v současné době jde o jediné dvě pojišťovny na našem trhu.

  • Srovnejte si povinné ručení velmi rychle do 3 minut
  • Vybete si to nejlevnější povinné ručení v Česku
  • Pro porovnání povinného ručení vyplňte údaje do následujícího formuláře

Je rozdělení dostatečné?

Když se podíváme na webové stránky AXA pojišťovny, zjistíme, že maximální pojistné se platí na vozidla s výkonem nad 100 kW, to je nad 136 koní. To není příliš a splňuje to celá řada vozidel – některá vozidla mají přitom výkon vícenásobný. Nabízí se otázka, zda je takové rozdělení dostatečné a zda by nebylo vhodnější pro opravdu silná vozidla zavést více kategorií – jejich majitelé by si to zpravidla mohli dovolit, ale také by asi raději zvolili konkurenci, kterou zajímá objem motoru.